Psychologia kolorów podczas tworzenia strony internetowej

Psychologia kolorów podczas tworzenia strony internetowej

Wiele mówi się o tym, jak ważne podczas rozwijania biznesu internetowego są strona internetowa oraz pozycjonowanie. Na to drugie składa się tak dużo czynników, że często przy dużej konkurencji osiągnięcie większych rezultatów jest bardzo trudne. Załóżmy, że firma osiąga dobre wyniki w SEO i potencjalny klient wchodzi na stronę internetową. Niestety już na samym starcie, mimo ergonomicznie ułożonych elementów i dobrego User Experience może stwierdzić, że jest coś nie tak. Problemem staje się – kolorystyka. Zakłada się, że znaczna część ludzi, ponieważ około 65% to wzrokowcy. Treści wizualne skutkują  znacznym, wzrostem zaangażowania u odwiedzających. Przeglądamy dziennie wiele blogów, co skłoniło cię do przeczytania właśnie tego artykułu? Jak jest z kolorami na stronie internetowej, czy odpowiednia kolorystyka pomoże nam zwiększyć liczbę “kliknięć”?

Jak klienci odbierają kolory?

Od tysięcy lat ludzie instynktownie reagują na kolory. Czerwony kojarzy nam się z niebezpieczeństwem, ale i również pobudza apetyt. Z kolei kolor biały kojarzony jest z czystością, ale nie wszędzie, w Chinach biały jest kolorem żałoby. Zielony kojarzymy z naturą, dlatego właśnie wiele firm działających zgodnie z ideą ekologii, używa go na swoich produktach czy stronach. Żółty przywodzi nam na myśl słońce, lato i odpoczynek. Kolor czarny, coraz modniejszy i widniejący w interfejsach komunikatorów, zaczął kojarzyć się nam z elegancją i wyrafinowaniem.

Bazując na mechanizmie ludzkiego mózgu, możemy kreować różne skojarzenia i reakcje u naszych odbiorców. Odbieranie kolorów różni się również u kobiet jak i u mężczyzn. Panie przyznają, że zdecydowanie wolą kolory jasne i pastelowe, a Panowie preferują kolory ciemne.

Kobie i mężczyzna wybierający kolory z pośród próbników kolorów leżących na strole

Dobór koloru do odbiorców

Zanim zaczniemy tworzyć stronę internetową, a raczej dodawać jej barw warto najpierw poznać swoją grupę docelową. Nie będzie problemu jeśli naszym klientem będą same kobiety lub sami mężczyźni, ale co jeśli chcemy trafić do obu płci? 

Skoro Panie wolą kolory jasne, a Panowie kolory ciemne. Z pomocą przychodzą nam gotowe palety barw, czy zestawienia kolorów branżowych. Obecnie istnieje wiele stron internetowych upraszczających nam proces doboru kolorów.

Dobór koloru do odbiorców

Chcąc poznać odpowiedź na to pytanie, na stronie Google Analytics możemy znaleźć następujące informacje:

„Możesz również przeanalizować ogólną strukturę witryny oraz język, oprawę graficzną, kolorystykę, wezwania do działania i widoczność ważnych elementów stron.”

Cytat nawołuje do sprawdzenia oprawy graficznej oraz kolorystyki. Najczęstszym błędem podczas tworzenia stron internetowych jest używanie zbyt wielu i zbyt jaskrawych kolorów. Przy czym często kolory nie są do siebie dopasowane, dlatego właśnie warto korzystać z wyżej wspomnianych palet kolorów. Zostawiając naszemu odbiorcy wiele okienek, sprawimy, że poczuje się zirytowany i zamiast z odbiorcy stać się naszym klientem, po prostu opuści stronę.

Siedząca kobieta na fotelu, która wpadła na pomysł

Zanim zaczniesz tworzyć swoją stronę internetową

Określ swoją grupę docelową i do niej dopasuj kolorystykę. Zainspiruj się ciekawymi zestawieniami kolorów branżowych. Warto zwrócić uwagę na panujące trendy, ale nie każdy styl będzie pasował do każdego biznesu. Ponadto nie zawsze jesteśmy w stanie ocenić jak odbiorca zareaguje na konkretny kolory, ponieważ reakcje będą uwarunkowane doświadczeniami lub indywidualnymi skojarzeniami. Jeżeli potrzebujesz pomocy specjalistów, skontaktuj się z nami. Zawsze staramy się dopasować wszystkie elementy do danej grupy docelowej, oceniamy ją na podstawie wstępnej rozmowy przed realizacją usługi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.